Salva Vita Hírlevél

Hasznos információk és hírek a a megváltozott

munkaképességű emberek foglalkoztatásáról

Hasznos információk

Kutatás a fogyatékossággal élők vásárlási szokásairól

2021-ben az Open Inclusion a Microsoft támogatásával egy kutatást végzett azzal kapcsolatban, hogy a fogyatékkal élő fogyasztók mit és miért vásárolnak. Cikkünkben ennek, az Egyesült Királyságban készült kutatásnak az eredményeit mutatjuk be az eredeti kutatási összefoglaló alapján.

A legtöbb vállalat, aki terméket értékesít vagy szolgáltatást nyújt rendszeresen végez ügyfélkutatást, annak érdekében, hogy minél nagyobb rálátással bírjon a vásárlási szokásokra, a vásárlói élmények mozgatórugóira, a vásárlási utakra, a fogyasztói bizalomra, a márkahovatartozásra és a fogyasztói elkötelezettségre. A fogyatékkal élő fogyasztók vásárlásaihoz kapcsolódóan azonban nagyon kevés információval rendelkezünk. Az Open Inclusion kutatása ezt a hiányt kívánja orvosolni. (Magyarországon sem tudunk ilyen témában lezajlott átfogó kutatásról, egyedül a turizmussal kapcsolatban találtunk egy kutatási anyagot – a szerkesztő megjegyzése)

Kutatási eredményeiket egy fő jelentésben és hét ágazat-specifikus jelentésben mutatták be, amelyek a kiskereskedelmet, a vendéglátást, a közműveket, a szabadidőt, az üdülési, a banki és biztosítási tevékenységeket, valamint a technológiát foglalták magukban.

A fő jelentés nyolc részre oszlik:

5

kutatási célok és módszertan

5

legfontosabb statisztikák

5

a vásárlás akadályai

5

hirdetések

5

vevőszolgálat

5

befogadó kommunikáció

5

a fogyatékosság és a hozzáférési igények

5

a fogyatékossággal élő fogyasztók bizalma az üzletben

A kutatás legfőbb eredményei 

A kutatás eredményei alapján a fogyatékossággal élő fogyasztók számára a választék korlátozottan érhető el más vásárlókhoz képest, és számukra jóval több erőfeszítésbe kerül egy termék vagy szolgáltatás kiválasztása.  A megkérdezettek 43%-a nyilatkozta, hogy gyakran nem tudja végig vinni a teljes vásárlási folyamatot. A kutatásban részt vevő 698 fogyatékossággal élő fogyasztó közül:

5

a megkérdezettek 90 százaléka számára nehezített a vásárlás megtervezése a korlátozottan rendelkezésre álló információk miatt,

5

65 százalékuk egyetértett azzal az állítással, hogy „Úgy érzem, hogy az akadályok miatt napi szinten korlátozottak a választásaim abban a tekintetben, hogy mit vegyek”.

5

a megkérdezettek több mint fele érzi úgy, hogy kisebb mértékű a választási lehetősége, leginkább a korlátozottabb hozzáférés miatt. Ez az érték szállásfoglalásakor 59 százalék, szabadidős tevékenységekkel kapcsolatban 56 százalék volt.

5

10-ből 4 személy számára nehézséget jelent az éttermi foglalás (45 %), a szolgáltatóváltás pl. áram-, gáz-, internetszolgáltató esetében (41 %), a bankszámla nyitása vagy módosítása, valamint a biztosítás megújítása vagy módosítása (40 %). 

A kutatásban részt vevő vállalkozások felismerték, hogy:

5

Lehetőséget kell teremteni a fogyasztók számára, hogy kérdéseket tegyenek fel az információkhoz való hozzáférés érdekében.

5

Képezni kell az ügyfelekkel találkozó ügyintézőket, személyzetet.

5

Növelni kell a fogyatékos munkatársak érdekképviseletét, foglalkoztatási színvonalát.

5

Új csatornákat és módokat, alternatív kapcsolatfelvételi lehetőségeket szükséges biztosítani a fogyasztók ezen speciális csoportja számára.

5

Célzottan szükséges fejleszteni a szolgáltatásokat.

A Salva Vita Alapítvány mindezen kérdésekben hatékonyan tudja segíteni a vállalkozásokat. Alapítványunk széles körű tapasztalattal rendelkezik szolgáltatásfejlesztésben, foglalkoztatás elősegítésében, ügyintézők és egyéb alkalmazottak, valamint felső- és középvezetők képzésében. Hatékonyan tudjuk elérni ezt a speciális célcsoportot, úgy, hogy biztosított legyen számukra az információkhoz való teljes körű hozzáférés.

Miért fontos tudni, hogy mit és miért vásárolnak a fogyatékossággal élő fogyasztók? 

Annak érdekében, hogy minél több vásárlóhoz el tudjuk juttatni termékeinket, szolgáltatásainkat, minden vevői igényt figyelembe kell vennünk. Már vannak olyan szervezetek, amelyek elkezdték kutatni fogyatékos ügyfeleik vásárlási tapasztalatait, de vásárlás előtti tapasztalatokkal kapcsolatban, illetve a potenciális vásárlók, felhasználók körének igényeiről még mindig kevés információval rendelkezünk. Ezen információk megszerzése, a választási lehetőségek, az igények megértése és összehasonlítása összetett feladat, de a márkába vetett bizalom kialakítása és a vásárlási döntés meghozatala érdekében fontos.      Sok fogyatékos ember számára a hagyományos ügyfélút nehézkes lehet. Számukra egy más típusú tájékoztatás lenne megfelelőbb a vásárlás megkönnyítése érdekében. Például: a standard termék/szolgáltatás ajánlatok mellett alternatív ajánlatok kidolgozására is szükség lehet vagy egyes termékek, szolgáltatások esetében részletesebb és átláthatóbb előzetes kommunikációra lehet szükség.  A fogyatékos ügyfeleknek olyan értékesítési információkra és szolgáltatásokra van szükségük, amelyek figyelembe veszik az eltérő igényeket és tisztelettel, tudatossággal és bizalommal támogatják őket a vásárlásban. Az Egyesült Királyság Üzleti, Energiaügyi és Ipari Stratégiai Minisztériuma korábban beszámolt arról, hogy ha a fogyasztói bizalomnak gátjai vannak, a legkevésbé elkötelezett csoportok hajlamosak lemaradni a legjobb ajánlatokról, a legjobb élményekről, sőt, túlfizethetnek. A piac virágzásához erős, aktív és tájékozott fogyasztókra van szükség és fontos, hogy a fogyatékossággal élő ügyfelek is egyenlő eséllyel tudjanak hozzáférni a termékekhez, szolgáltatásokhoz.

Amennyiben szeretné, hogy a fogyatékossággal élő felhasználók hatékonyabban hozzáférjenek termékeihez, szolgáltatásaihoz, vagy szeretné megismerni a fogyatékossággal élő fogyasztók, vásárlók igényeit, keressen minket az mmk@salvavita.hu címen. Segítünk!

Megszakítás